Rozemarijn de Witte: 'Meubels, kunst, fotografie, keramiek, kleding: bezoekers kunnen een deel van mijn wereld kopen.'Louis Blom.
De Franse finesse van Rozemarijn de Witte
'Deze plek in Parijs is een unieke mix'
Nederlandse ondernemers vind je overal, dus ook in Frankrijk. Wie zijn die landgenoten met Franse finesse, wat zijn hun drijfveren, ervaringen en vooral: waarom verwezenlijken ze hun droom nou juist in Frankrijk? Met een stijlvolle DS 7 E-TENSE gaan we en route om een paar inspirerende mensen te bezoeken en hun verhalen te horen. Deze keer: creatief ondernemer Rozemarijn de Witte.
Iedereen kent LINDA. magazine. Een stuk minder bekend is de vakvrouw achter dit succes. De vrouw die het blad bedacht en er inmiddels alweer vijftien jaar geleden vertrok: Rozemarijn de Witte. Dat is niet vreemd, want ze blijft liever op de achtergrond. Ze is een conceptueel brein, die voordat ze LINDA. bedacht hoofdredacteur was van tijdschrift Ariadne, diverse succestitels bedacht en startte.
Unieke plekken creëren
De journalistiek zei ze vaarwel, maar onderscheidende concepten bedenken doet ze nog dagelijks. In plaats van nieuwe ideeën op papier, creëert ze nu unieke plekken. Zelf verdeelt ze haar tijd tussen Amsterdam, Ibiza en Parijs, waar ze haar grote liefde vond. „In een tijdschrift breng je verschillende dingen samen, herkenbaar én onverwacht, zodat je een unieke mix krijgt. Dat doe ik ook met een plek. Dat heb ik gedaan op Ibiza met ons hotel, restaurant en boutique Los Enamorados. Sterker, we veranderen daar elk jaar onze complete decoratie. Ik werk daarvoor samen met een vast team en mijn favoriete decorateur, maar we maken altijd weer iets onverwachts. Nieuwe dingen samenbrengen op een unieke plek; dat doe ik nu ook weer hier in Parijs."
Arrogant?
We parkeren onze DS 7 E-TENSE voor de deur van haar nieuwste project, dat ruim een halfjaar geleden de deuren opende: Arrogant Verneuil, gevestigd in een oud stoffenatelier aan de Rue de Verneuil in het chique zevende arrondissement om uit te vinden wat het exact is. Allereerst die naam. Rozemarijn legt het graag uit: „Mensen die mij niet zo goed kennen, vinden me soms arrogant. Dat hoor ik dan weer van anderen. En veel mensen vinden de Parijzenaars arrogant. Daar wilde ik iets mee.
DS 7 E-TENSE: EEN LUXE AUTO MET PARIJSE ROOTS
De DS 7 E-TENSE voelt zich thuis in Parijs.Louis Blom.
DS Automobiles is geworteld in Parijs, de hoofdstad van luxe en design. Net als bij Arrogant Verneuil leverde dat een unieke mix op. De ontwerpers van de DS 7 E-TENSE haalden inspiratie uit de kunst en mode. De Parijse haute couture, de Franse horlogemakers, de Franse kristalkunst. Niet vreemd dat de DS 7 E-TENSE zich hier thuisvoelt. Met dank aan de plug-in hybride techniek rijden we stil door de straten van Parijs in dezelfde donkerblauwe DS 7 E-TENSE waarmee ook de Franse president hier wordt gereden. Een luxe bubbel in een hectische stad. Ervaar het zelf met een proefrit, maak hier een afspraak!
Albert Einstein
„'Arrogant Paris' moest het worden. Mijn Franse advocaat zei direct dat ik dat niet moest doen, dat zouden de mensen hier niet pikken. Toen wilde ik het juist nog meer! Ook dat arrogant? Misschien wel. Aan de andere kant: arrogant wordt juist in Parijs veel tongue-in-cheek gebruikt hoor." Het is De Witte ten voeten uit: overtuigd van haar eigen smaak en ideeën, creëerde ze op de plek waar de achternicht van Albert Einstein meer dan veertig jaar een meubel- en antiekzaak runde, haar eigen wereld. Een wereld die overigens niet altijd is geopend, dus check altijd eerst instagram als je in Parijs bent en binnen wil lopen.
Alles is te koop
Maar wat is Arrogant Paris? De Witte: „Het is een boetiek, een showroom, plek voor evenementen, private diners, maar ook een galerie. En het is eveneens mijn eigen huis! Ik houd ervan een wereld te creëren, of het nu op papier is of zoals hier in 3D. Maar vrijwel alles wat je hier ziet is te koop. Meubels, kunst, fotografie, keramiek, kleding: bezoekers kunnen een deel van mijn wereld kopen. Vintage en nieuw. Ik verkoop werk van kunstenaars die niet meer leven, maar ik werk ook met nieuwe, opkomende designers. En we verkopen bijvoorbeeld de meubels van Piet Hein Eek hier in Parijs."
Eigen verhaal
„Het uitgangspunt voor onze keuzes is altijd mijn eigen smaak", vervolgt De Witte. „Ik geloof niet in marketing: iets maken omdat je denkt dat mensen iets willen. Mensen prikken daar direct doorheen. Je moet uitgaan van je eigen verhaal, alles wat je doet moet authentiek zijn. Dan weten de juiste mensen je altijd weer te vinden. Immers, word of mouth is de beste reclame. Ik heb er zelf vrijwel niets aan gedaan, maar we hebben al publiciteit gehad in de New York Times, en binnenkort verschijnt een reportage in de Vogue."
Onverwachte mix
„Je moet iets creëren uit liefde en passie voor een bepaald idee. Daarom is alles wat je hier ziet puur mijn eigen keuze. Zelf zou ik mijn stijl omschrijven als eclectisch, want ik houd van Parijs, maar ook van Ibiza. En van Japan." Ze besluit: „Ik wil altijd mijn horizon verbreden. Daarom is mijn stijl een onverwachte mix. Dat bestond hier nog niet, en het past perfect in deze wereldstad."
Tekst: Henri Koegler
No comments:
Post a Comment